Powiat pszczyński - podstrona

Aktualności

  • Pomoc konsumentom

    Idą święta, kupuj z głową!

    W okresie przedświątecznym w sklepach coraz większe kolejki, nic dziwnego, że wielu z nas woli zamawiać prezenty przez Internet. Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina, jak bezpiecznie kupować w sieci.

  • Pomoc konsumentom

    UOKiK: Energetyczne Centrum upada

    Po odebraniu koncesji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki firma Energetyczne Centrum powoli zmierza ku upadłości.

  • Pomoc konsumentom

    Chwilówki - postępowania UOKiK

    Rolowanie pożyczek - to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty - to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert. Prezes UOKiK prowadzi ponad 60 postępowań dotyczących firm pożyczkowych.

  • Pomoc konsumentom

    Pułapki w menu dla turysty - kontrole Inspekcji Handlowej

    Plamiak zamiast dorsza, kebab z baraniną bez baraniny, oscypek zastąpiony roladą ustrzycką - takie dania serwowały restauracje, bary czy smażalnie w miejscowościach turystycznych. Inspekcja Handlowa skontrolowała 160 lokali i wykryła nieprawidłowości w prawie 80 proc. z nich. Nad bezpieczeństwem żywności serwowanej turystom czuwa Państwowa Inspekcja Sanitarna, która sprawuje nadzór nad obiektami branży spożywczej.

  • Pomoc konsumentom

    Ubrania dla dzieci. Czy są bezpieczne?

    Inspekcja Handlowa sprawdziła 330 partii ubrań dla dzieci. Kontrolerzy zakwestionowali ponad 38 proc. odzieży. Powodem były głównie za długie sznurki, które mogły zagrażać życiu lub zdrowiu dzieci.

  • Pomoc konsumentom

    EGF Council - decyzja UOKiK

    EGF Council, pośrednik finansowy, stosował klauzule niedozwolone. Działania EGF Council były umyślne, ich celem był maksymalny zysk kosztem konsumentów. Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła ponad 5,7 mln zł.

  • Pomoc konsumentom

    Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK

    "Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” - kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa. Obie podawały też w reklamach zaniżoną wysokość rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, a Incredit dodatkowo źle naliczał odsetki. UOKiK nałożył na te dwie firmy w sumie ponad 1,65 mln zł kar.

  • Pomoc konsumentom

    Zabawki bez toksyn - wspólna akcja UOKiK, Inspekcji Handlowej i celników

    Blisko 1,5 mln sprawdzonych, 700 tys. zakwestionowanych i 30 tys. zniszczonych zabawek - to efekt wspólnej akcji UOKiK i Krajowej Administracji Skarbowej. Celnicy przy wsparciu Inspekcji Handlowej i specjalistycznych laboratoriów sprawdzali, czy w sprowadzanych spoza UE lalkach, piłkach lub gryzakach nie ma zbyt dużo toksycznych ftalanów. Podobne działania podjęły - z polskiej inicjatywy - inne państwa Grupy Wyszehradzkiej.

  • Pomoc konsumentom

    Sprzedawcy prądu - decyzje UOKiK

    Przedstawiciele handlowi proponowali aneks do umowy i obniżenie rachunków za prąd. Okazało się, że konsumenci podpisali umowy z nowymi firmami i płacili większe rachunki. UOKiK wydał decyzje dotyczące trzech sprzedawców energii: Energetyczne Centrum, Novum i Energa-Obrót. Przedsiębiorcy zobowiązali się do rekompensaty pieniężnej dla konsumentów. Klienci otrzymają również umorzenie lub zwrot wszelkich opłat za rozwiązanie umowy.

  • Pomoc konsumentom

    Sprzedaż poza lokalem - jak nie dać się nabrać

    Bezpłatne badania, które trwają 10-20 sekund, domowa rehabilitacja, prelekcje o zdrowym stylu życia, prezenty, a nawet Jan Paweł II - wszystko to jest wabikiem mającym nakłonić starszych, schorowanych ludzi do zakupów. UOKiK ukarał 5 firm, które sprzedają towary podczas prezentacji i pokazów. Zarzucił im m.in. że ukrywały prawdziwy cel spotkań, wprowadzały w błąd co do właściwości produktów, wykorzystywały sprzeczne z prawem weksle.

  • Pomoc konsumentom

    UOKiK: Karty za 0 zł?

    UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł rzeczywiście nic nie kosztują. Karty były darmowe dopiero, gdy operacja została zaksięgowana przez bank, mimo że konsument dokonał płatności w wymaganej ilości lub wartości. Urząd sprawdził praktyki 18 banków.

  • Pomoc konsumentom

    UOKiK dla bezpieczeństwa: maski antysmogowe i czujniki czadu pod lupą

    Półmaska filtrująca (zwana „antysmogową”) przepuszcza szkodliwe pyły, czujnik czadu nie alarmuje, gdy ulatnia się tlenek węgla - wykazały badania w laboratorium. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdziła, czy półmaski filtrujące i czujniki czadu rzeczywiście chronią nas przed toksycznymi substancjami. UOKiK radzi, na co zwrócić uwagę przy zakupie tych produktów.

  • Pomoc konsumentom

    Co jedzą uczniowie i pacjenci? Kontrola Inspekcji Handlowej

    Inspekcja Handlowa sprawdziła 83 firmy cateringowe, które przygotowują posiłki dla szpitali, szkół, domów dziecka, sanatoriów. Kontrolerzy wykryli nieprawidłowości u ponad 70 proc. przedsiębiorców. Firmy używały przeterminowanych produktów, nie podawały informacji o alergenach, stosowały tańsze zamienniki, a porcje były niedoważone.

  • Pomoc konsumentom

    UOKiK: Zakup mieszkania z lepszą ochroną

    UOKiK pracuje nad nowelizacją ustawy deweloperskiej. Celem jest zapewnienie jeszcze lepszej ochrony osobom kupującym mieszkania. Urząd chce zlikwidować otwarte mieszkaniowe rachunki powiernicze bez zabezpieczenia, powiązać wpłaty z postępami na budowie i uregulować umowy rezerwacyjne.

  • Pomoc konsumentom

    UOKiK: Istotny pogląd w sprawie TU na Życie Europa

    Prezes UOKiK wydał istotny pogląd w sprawie Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa. Po raz pierwszy istotny pogląd dotyczy ważności oświadczenia konsumenta o przystąpieniu do grupowego ubezpieczenia z funduszem kapitałowym (UFK). W opinii Prezesa UOKiK umowa ubezpieczenia jest nieważna w stosunku do danego ubezpieczonego. Przyczyna? Nieważne oświadczenie o przystąpieniu do ubezpieczenia grupowego.