Idą święta, kupuj z głową!
W okresie przedświątecznym w sklepach coraz większe kolejki, nic dziwnego, że wielu z nas woli zamawiać prezenty przez Internet. Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina, jak bezpiecznie kupować w sieci.
Czy można oddać nietrafiony prezent? Czy można go reklamować? Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie przygotował siedem zasad, jakimi powinien kierować się każdy konsument kupujący przez Internet.
1. Dowiedz się od kogo kupujesz.
Upewnij się, czy sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany - to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierasz zakupy grupowe - przeczytaj dokładnie regulamin, sprawdź terminy - może się okazać, że kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie, niekoniecznie odpowiednim dla Ciebie. Porównaj także koszt promocyjnej usługi lub produktu z regularnym cennikiem.
2. Przeczytaj i sprawdź - opis produktu, właściwości, zdjęcia, cenę.
Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty - np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz, poznaj zasady płatności - wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.
3. Zapytaj o termin dostarczenia.
Prezenty zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Przed zamówieniem dowiedz się jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz dostarczenia przesyłki.
4. Masz czas do namysłu.
W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów internetowych niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 14 dni, ale tylko wtedy, gdy Twoim kontrahentem jest przedsiębiorca.
5. Szczególne prawo w przypadku zakupów „na odległość”.
Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów - to wyjątkowy przywilej kupującego KONSUMENTA w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w ciągu 14 dni od daty odbioru towaru wysłać przedsiębiorcy PISEMNE OŚWIADCZENIE (dla celów dowodowych najlepiej zrobić to listem poleconym, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Odstąpienie od umowy odbywa się bez podania przyczyny i bez skutków finansowych. Konsument musi odesłać NA SWÓJ KOSZT zakupiony towar w stanie niezmienionym. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot zapłaconej ceny. Jeżeli uszkodziłeś towar, albo w jakikolwiek inny sposób spowodowałeś zmniejszenie jego wartości, sprzedawca może zażądać od Ciebie odszkodowania.
6. Pamiętaj o wyjątkach.
Są jednak grupy produktów, których zakup w sklepie internetowym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.
7. Masz prawo do reklamacji.
Wato pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się - możesz reklamować. Masz na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód zakupu - ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.
Każdy konsument, który nie wie czy może oddać nietrafiony prezent, powinien skontaktować się z POWIATOWYM RZECZNIKIEM KONSUMENTÓW W PSZCZYNIE (numer tel. 32 449 23 28) lub zadzwonić na bezpłatny numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 - czynnej w dni powszednie.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie