Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Powiatowy rzecznik konsumentów: Edyta Raimann-Pryszcz

Kontakt:
32 449 23 28
Lokalizacja: I piętro, pokój nr 26

Godziny przyjęć klientów:
poniedziałek od 7.30- 17.00
wtorek, środa od 7.30- 15.30
czwartek - dzień wewnętrzny
piątek od 7.30-14.00

Zakres załatwianych spraw:
Powiatowy Rzecznik konsumentów w Pszczynie realizując ustawowe zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony praw konsumentów udziela porad i pomocy prawnej tylko i wyłącznie konsumentom (w rozumieniu art. 22 1 Kodeksu cywilnego) - mieszkańcom powiatu pszczyńskiego.

Do zadań rzecznika wymienionych ustawą z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i  konsumentów (Dz.U.2017,229) w  szczególności należą:

  • zapewnienie bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
  • występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i  interesów konsumentów
  • współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami UOKiK, Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
  • prowadzenie edukacji konsumenckiej
  • wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania.

Rzecznik konsumentów nie ma uprawnień do wydawania nakazów, zakazów, nakładania kar i grzywien na przedsiębiorców. Rzecznik służy konsumentowi przede wszystkim bezpłatną poradą prawną. Kompetencja rzecznika do podejmowania działań na rzecz konsumenta w postępowaniu cywilnym wymaga ostrożnego i rozsądnego wykonywania. Jej wykonywanie nie powinno prowadzić do zastępowania klasycznych instytucji zastępstwa procesowego (w szczególności adwokatów i radców prawnych).

W sytuacjach związanych z wszczynaniem i prowadzeniem postępowań cywilnych rzecznik w pierwszym rzędzie służy doradztwem, wskazując na sposoby wytoczenia powództwa lub prowadzenia postępowania. W sprawach wymagających zastępowania konsumenta przez fachowego pełnomocnika, rzecznik wskazuje na możliwość skorzystania z zastępstwa fachowych pełnomocników procesowych, wskazując także na istniejącą w określonych sytuacjach możliwość ustanowienia przez sąd pełnomocnika procesowego z urzędu.

Bezpośrednie i aktywne zaangażowanie rzecznika w proces cywilny stanowi wyjątek uzasadniony szczególnymi okolicznościami (np. nietypowym charakterem sprawy, masowością roszczeń danego typu w obszarze działania rzecznika i wynikającymi stąd szczególnymi względami społecznymi, szczególną sytuacją konsumenta itd.).

Zgłaszanie interwencji:

  • osobiście
  • telefonicznie pod nr. 32 449 23 28
  • pisemnie
  • drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP, opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Do pobrania:

Wniosek o podjęcie interwencji, format pliku: DOCX, rozmiar: 18.61 KB

Wniosek o poradę, format pliku: DOCX, rozmiar: 17.33 KB

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, format pliku: DOCX, rozmiar: 12.79 KB

Wzory wniosków dla towarów zakupionych po 1 stycznia 2023 r.

Reklamacja (niezgodność towaru z umową) - naprawa / wymiana towaru, format pliku: DOCX, rozmiar: 13.1 KB

Reklamacja (niezgodność towaru z umową) - obniżenie ceny lub zwrot ceny zakupu, format pliku: DOCX, rozmiar: 14.67 KB