Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Prawa pasażera - odwołany/opóźniony lot, uszkodzony/zagubiony bagaż

Jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu? Jak można dochodzić swoich roszczeń w przypadku zagubienia lub uszkodzenia bagażu?

Grafika przedstawiająca parę na lotnisku stojącą przed tablicą z odwołanymi lotami.

Odwołany lot

W przypadku odwołania lotu masz prawo do:

  • Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
  • Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile
  • Zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy
  • Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.

Opóźniony lot

Jeśli Przewoźnik przewiduje, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowanego startu:

  • o 2 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości do 1500 km; lub
  • o 3 lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km; lub
  • o 4 lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów
    powinieneś otrzymać:
    - posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania
    - bezpłatne 2 rozmowy telefoniczne, 2 przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Gdy oczekiwany czas odlotu nastąpi co najmniej jeden dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu dodatkowo powinieneś otrzymać:

  • zakwaterowanie w hotelu w przypadku gdy występuje konieczność pobytu przez jedną noc albo więcej nocy, lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera
  • transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym)

Gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, masz prawo do:

  • zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin

W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem - prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Uszkodzony/zagubiony bagaż lotniczy

Pasażerowie mają prawo domagać się rekompensaty od linii lotniczej za uszkodzenie, opóźnienie lub zagubienie bagażu rejestrowanego. W celu uzyskania odszkodowania należy zgłosić szkodę na lotnisku, a następnie przeprowadzić procedurę reklamacyjną.

Reklamacja uszkodzonego bagażu

Reklamację należy wysłać w formie pisemnej w terminie 7 dni. Po tym czasie, linia lotnicza ma prawo odrzucić skargę.

Do reklamacji należy dołączyć:

    [li szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),
  • swoje roszczenie, czyli wysokość oraz wybraną formę rekompensaty
  • kopię raportu PIR
  • kopię kwitu bagażowego
  • dane rachunku bankowego (imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego

Reklamacja opóźniony bagaż

Reklamację należy wysłać w formie pisemnej w terminie 21 dni od dnia dostarczenia opóźnionego bagażu.

    [li szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),
  • swoje roszczenie, czyli wysokość oraz wybraną formę rekompensaty
  • kopię raportu PIR
  • kopię kwitu bagażowego
  • kopię paragonów za rzeczy pierwszej potrzeby kupione w czasie oczekiwania na bagaż. Należy zachować rachunki
  • dane rachunku bankowego (imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego

Więcej informacji:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie
Starostwo Powiatowe, ul. 3 Maja 10, I piętro, pokój 26
tel. 32 449 23 28

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z "Polityką Plików Cookies". Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem - zamknij