Prawa pasażera - odwołany/opóźniony lot, uszkodzony/zagubiony bagaż
Jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu? Jak można dochodzić swoich roszczeń w przypadku zagubienia lub uszkodzenia bagażu?
![Grafika przedstawiająca parę na lotnisku stojącą przed tablicą z odwołanymi lotami.](/img/in/0,47,752,523/2022/odwolany_lot_bc2d.jpg)
Odwołany lot
W przypadku odwołania lotu masz prawo do:
- Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
- Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile
- Zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy
- Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.
Opóźniony lot
Jeśli Przewoźnik przewiduje, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowanego startu:
- o 2 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości do 1500 km; lub
- o 3 lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km; lub
- o 4 lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów
powinieneś otrzymać:
- posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania
- bezpłatne 2 rozmowy telefoniczne, 2 przesyłki faksowe lub e-mailowe.
Gdy oczekiwany czas odlotu nastąpi co najmniej jeden dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu dodatkowo powinieneś otrzymać:
- zakwaterowanie w hotelu w przypadku gdy występuje konieczność pobytu przez jedną noc albo więcej nocy, lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera
- transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym)
Gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, masz prawo do:
- zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin
W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem - prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Uszkodzony/zagubiony bagaż lotniczy
Pasażerowie mają prawo domagać się rekompensaty od linii lotniczej za uszkodzenie, opóźnienie lub zagubienie bagażu rejestrowanego. W celu uzyskania odszkodowania należy zgłosić szkodę na lotnisku, a następnie przeprowadzić procedurę reklamacyjną.
Reklamacja uszkodzonego bagażu
Reklamację należy wysłać w formie pisemnej w terminie 7 dni. Po tym czasie, linia lotnicza ma prawo odrzucić skargę.
Do reklamacji należy dołączyć:
-
[li szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),
- swoje roszczenie, czyli wysokość oraz wybraną formę rekompensaty
- kopię raportu PIR
- kopię kwitu bagażowego
- dane rachunku bankowego (imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego
Reklamacja opóźniony bagaż
Reklamację należy wysłać w formie pisemnej w terminie 21 dni od dnia dostarczenia opóźnionego bagażu.
-
[li szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),
- swoje roszczenie, czyli wysokość oraz wybraną formę rekompensaty
- kopię raportu PIR
- kopię kwitu bagażowego
- kopię paragonów za rzeczy pierwszej potrzeby kupione w czasie oczekiwania na bagaż. Należy zachować rachunki
- dane rachunku bankowego (imię i nazwisko właściciela rachunku bankowego
Więcej informacji:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie
Starostwo Powiatowe, ul. 3 Maja 10, I piętro, pokój 26
tel. 32 449 23 28
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego