Młodzież podsumowała polsko-norweski projekt edukacyjny
Uczniowie i nauczyciele Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie wraz z przyjaciółmi ze szkoły partnerskiej Ole Vig w Stjordal podsumowali projekt „Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata” który realizowany jest w ramach Funduszy EOG - Komponent IV. Projekt korzysta z dofinansowania o wartości 66 350,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.


Podczas spotkania podsumowującego realizację projektu w Staniach Książęcych w Pszczynie uczniowie przedstawili prezentacje i filmy, opowiedzieli, jak aktywnie spędzili czas podczas mobilności. Odebrali też certyfikaty, które przekazali im wicestarosta Damian Cieszewski wraz z wicedyrektor szkoły Mirosławą Bienioszek.
W projekcie uczestniczyło 12 uczniów i nauczyciele, zarówno ze strony polskiej, jak i norweskiej. O tym kto, wyjedzie do Norwegii i będzie uczestniczył w projekcie w Polsce decydowała ogólna ocena ucznia m.in. zaangażowanie w działalność charytatywną, frekwencja, opinia wychowawcy oraz rozmowa kwalifikacyjna.
Międzynarodowy projekt edukacyjny „Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata” koncentrował się wokół kilku zagadnień - empatii, tolerancji, praw człowieka i dziecka, działalności charytatywnej i ekologii. Celem projektu była m.in. wymiana dobrych praktyk pomiędzy PZS nr 2 w Pszczynie a Ole Vig Videregaende Skole w Stjørdal w obszarach edukacyjnych dotyczących praw człowieka, ekologii oraz rozwoju kompetencji społecznych uczniów.
Jesienią 2022 roku młodzież z nauczycielami wyjechała do Norwegii, a w marcu tego roku grupa norweskich uczniów z opiekunami odwiedziła Polskę. W ramach projektu uczniowie podejmowali działania w różnych ośrodkach i instytucjach - szkołach, przedszkolach, domach opieki i miejscach związanych z ekologią.
W Norwegii m.in. odwiedzili ośrodek opieki dla starszych osób i dzieci z pobliskiego przedszkola, gdzie przedstawili spektakl o prawach dziecka. - Te dwa pobyty były zwierciadlanym odbiciem. Aktywności były bardzo podobne - mówi Anna Świtlik, koordynatorka projektu polsko-norweskiego, który zakładał działania oparte na warsztatach i aktywnościach rozwijających kompetencje społeczne młodzieży.
W Polsce uczniowie PZS nr 2 w Pszczynie i norweskiej szkoły w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pszczynie tworzyli ścieżki sensoryczne dla przedszkolaków, organizowali animacje i przedstawili spektakle. W Domu Pomocy Społecznej w Pszczynie wykonywali z podopiecznymi ściankę dobrych myśli. Młodzi ludzie zwiedzali m.in. Pszczynę, Cieszyn, Wieliczkę i Kraków.
Zwieńczeniem projektu jest publikacja „Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata” autorstwa Natalii Ruman - koordynatorki projektu z PZS nr 2 w Pszczynie oraz Anne Grete Brevik, którą otrzymali uczestnicy projektu z Polski i Norwegii oraz osoby i instytucje współpracujące ze szkołami. - Zrozumiałam, że jako ludzie mamy wpływ na nasze otoczenie, a dzięki wspólnej pracy możemy tworzyć lepszy i bardziej przyjazny świat - pisze w publikacji Emilia, uczennica PZS nr 2 w Pszczynie.
Szkoła ponadpodstawowa prowadzona przez Powiat Pszczyński od lat z powodzeniem realizuje wiele międzynarodowych projektów edukacyjnych. - Zobaczyliście różnice pomiędzy Polską a Norwegią, te kulturowe, edukacyjne i społeczne. Różnice zawsze będą, bo mieszkamy w innych miejscach, ale to one powodują, że lubimy się nawzajem. Realizacja międzynarodowych projektów to przyjemny dodatek do codziennego eduakcji. Idealnie byłoby, gdyby można uczyć się właśnie w ten sposób - mówił Damian Cieszewski, wicestarosta pszczyński.
Projekt „Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata” korzysta z dofinansowania o wartości 66 350,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG w ramach Komponentu IV.
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego