Powiat pszczyński - podstrona

Oświata

Fabryka młodych fachowców - uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 kształcą się za granicą

11 września grupa uczniów Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie z kierunków technik mechatronik oraz technik budownictwa wyjechała na miesięczny staż do odległego o 500 km Schkeuditz, miasta znajdującego się w środkowo-wschodnich Niemczech.

PZS 2

Po przyjeździe na miejsce gospodarze przedstawili naszej 12 osobowej grupie regulamin pobytu i zasady obowiązujące w ośrodku. Jako nowi lokatorzy z Pszczyny zostaliśmy zakwaterowani w trzech różnych pokojach.

Drugiego dnia pobytu w Niemczech razem z opiekunem udaliśmy się do oddalonego 20 km Lipska, gdzie zapoznaliśmy się z nowymi miejscami pracy. Niestety staż to nie wakacje - wstajemy (o zgrozo!) o godz.5.00, ponieważ pomiędzy miastami poruszamy się komunikacją miejską.

W przedsiębiorstwach, w których jesteśmy zatrudnieni mechatronicy zajmują się programowaniem obrabiarek CNC oraz projektowaniem w programie AutoCAD. Natomiast Patrycja i trzech kolegów z technikum budowlanego wykonują prace związane ze swoim zawodem, takie jak układanie kostki brukowej, tynkowanie oraz jak na budowlańców przystało - murowanie.

Przez pierwsze dwa tygodnie pobytu poznaliśmy wielu rówieśników z różnych krajów, z którymi po pracy gramy w karty lub w bilard. Wieczorami chodzimy potańczyć w pobliskim klubie. Organizacja przyjmująca firma VITALIS Coordination of Programs in the European Community zadbała, żeby nasz czas wolny był bogato i ciekawie zorganizowany.

Weekend spędziliśmy w Berlinie, gdzie przewodnik pochodzący ze Śląska oprowadzał nas po najciekawszych miejscach stolicy Niemiec, takich jak Bundestag, Brama Brandenburska czy Katedra Berlińska. Dowiedzieliśmy się, że Berlin zamieszkuje 3,5 mln osób, z czego wiele osób nie jest narodowości niemieckiej, a co siódmy Berlińczyk nie mówi w ogóle po niemiecku.

Drugiego dnia zwiedzania Berlina całą grupą udaliśmy się do Neues Museum, znajdującego się na tzw. Wyspie Muzeów. W muzeum zgromadzono eksponaty sztuki egipskiej, wraz ze słynnym popiersiem egipskiej królowej Nefretete z 1340 r. p.n.e., a także zbiory archeologiczne z czasów prehistorycznych, starożytnych i wczesnego średniowiecza. Niestety. wielu eksponatów nie można było fotografować.

Później zobaczyliśmy Berliner Dom - Ewangelicką katedrę zbudowaną w latach 1894-1905 wg planów architekta Juliusa Carla Raschdorffa z Pszczyny w stylu późnego, włoskiego renesansu. Uwieńczeniem dnia było wejście do salonów Mercedes-Benz i Volkswagen, gdzie oglądaliśmy najnowsze modele różnych samochodów.

Tak minęły nam pierwsze dwa tygodnie praktyk. W planach mamy wycieczkę do Drezna, gdzie będziemy zwiedzać piękną starówkę, a także zwiedzanie manufaktury Volkswagena, w której zapoznamy się z całym cyklem produkcyjnym.

Pozdrawiamy wszystkich i zapraszamy do aktywności na naszej stronie na Facebook-u https://www.facebook.com/azdniemcy/ otwiera się w nowym oknie.

Jakub Michna, klasa III Technik Mechatronik, PZS2 Pszczyna

Staż zagraniczny w ramach projektu: „Aktywni zdobywają doświadczenie” finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Projekt wart jest ponad 846 tys. zł.