Konsultacje społeczne
Ogłoszenie o konsultacjach społecznych dotyczących projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi na obszarze Powiatu Pszczyńskiego i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu w roku 2024.
Zarządzenie nr 40/2023 Starosty Pszczyńskiego z dnia 18 października 2023 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi na obszarze Powiatu Pszczyńskiego i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu w roku 2024.
Na podstawie art. 3d ust. 2 i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022r. poz. 1526 z późn. zm.) oraz Uchwały NR II/12/10 Rady Powiatu Pszczyńskiego z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie przyjęcia zasad i trybu konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji zarządzam co następuje:
- Ogłaszam przeprowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi na obszarze Powiatu Pszczyńskiego i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu w roku 2024.
- Celem konsultacji jest poznanie opinii i uwag dotyczących ww. projektu. Uzyskane opinie nie mają charakteru wiążącego.
- Termin rozpoczęcia i zakończenia konsultacji ustala się na okres od 25 października 2023 r. do 6 listopada 2023 r.
- Forma konsultacji: zgłaszanie opinii lub uwag w sprawie będącej przedmiotem konsultacji, na formularzu stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia w formie:
- korespondencji elektronicznej e-mail na adres: j.twardzik@powiat.pszczyna.pl;
- pisemnie na adres Starostwa Powiatowego w Pszczynie, z siedzibą przy ul. 3 Maja 10, 43-200 Pszczyna;
- osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pszczynie, z siedzibą przy ul. 3 Maja 10, 43-200 Pszczyna, w godzinach jego urzędowania.
- Za prawidłowe przeprowadzenie konsultacji odpowiada Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Pszczynie.
- Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Komunikacji i Transportu.
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Projekt z dnia 18 października 2023 r.
Zatwierdzony przez .........................
Uchwała nr .................... Rady Powiatu Pszczyńskiego z dnia 22 listopada 2023 r.
w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi na obszarze Powiatu Pszczyńskiego i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu w roku 2024.
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 z późn. zm.) oraz art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1047 z późn. zm.).
Rada Powiatu uchwala:
- Ustalić opłatę za usunięcie pojazdu z drogi w roku 2024 w wysokości (brutto):
- rower lub motorower - 110 zł,
- motocykl - 218 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 307,50 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 594 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 841 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 1239 zł,
- pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 1508 zł,
- hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego - 70 zł.
- Ustalić opłatę za każdą dobę przechowywania pojazdu usuniętego z drogi w roku 2024 w wysokości (brutto):
- rower lub motorower - 10,00 zł,
- motocykl - 10,00 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 16,30 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 16,30 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 28,00 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 28,00 zł,
- pojazd przewożący materiały niebezpieczne -157 zł,
- hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego - 10,00 zł.
- Ustalić wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, spowodowanych wydaniem dyspozycji usunięcia lub w trakcie usuwania pojazdu, jeżeli ustaną przyczyny jego usunięcia w roku 2024 na poziomie:
- 50% opłat za usunięcie odpowiednio dla poszczególnych rodzajów pojazdów, gdy nie został rozpoczęty załadunek pojazdu,
- 90% opłat za usunięcie odpowiednio dla poszczególnych rodzajów pojazdów w pozostałych przypadkach.
- Traci moc Uchwała Nr XLVII/391/22 Rady Powiatu Pszczyńskiego z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi na obszarze Powiatu Pszczyńskiego i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu w roku 2023.
- Wykonanie uchwały powierzyć Zarządowi Powiatu.
- Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, nie wcześniej jednak niż w dniu 1 stycznia 2024 roku.
Uzasadnienie
Na podstawie art. 130a ust. 5f ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych, w przypadkach wymienionych w ustawie, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Zgodnie z art. 130a ust. 6 Rada Powiatu ustala corocznie, w drodze uchwały wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi oraz wysokość kosztów, które należy pokryć w przypadku, gdy odstąpiono od usunięcia pojazdu. Stawki opłat i kosztów nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych w art. 130a ust. 6a ww ustawy. Na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej - „Monitor Polski” - maksymalne stawki opłat. Powyższe obwieszczenie, ustalające stawki opłat na rok 2024, ukazało się dnia 2 sierpnia 2023 r. (M.P. z 2023r., poz. 805).
Zaproponowana wysokość opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich przechowywanie oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu jest konsekwencją szczegółowej analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów powiatu. Rada Powiatu przy podejmowaniu uchwały w sprawie wysokości opłat ma obowiązek uwzględnienia rzeczywistych kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg i ich przechowywaniem.
Powiat Pszczyński realizuje zadanie usuwania pojazdów oraz prowadzenia parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych przez podmiot zewnętrzny. Ustalone wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu w roku 2024, odpowiadają stawkom wynagrodzenia dla podmiotu wybranego w wyniku przeprowadzonego postępowania. W zakresie świadczenia kompleksowych usług dot. usuwania pojazdów z dróg na terenie Powiatu Pszczyńskiego i całodobowego przechowywania na parkingu strzeżonym, odbyło się stosowne postępowanie na rok 2024 w trybie podstawowym udzielenia zamówienia. Wyższe opłaty za przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym w przypadkach określonych w art. 130a ust.1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym zostały ustalone na podstawie umowy zawartej z Wykonawcą usługi, obowiązującej w chwili podejmowania uchwały, przy szczególnym uwzględnieniu, że Wykonawca zaproponował ofertę na poziomie znacznie niższym, w stosunku do obowiązujących stawek w maksymalnej wysokości określonej obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 2023 r.
Proponowane opłaty odpowiadają cenom oferowanym za usługi świadczone w tym zakresie przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w ramach przepisów o zamówieniach publicznych, które z kolei odpowiadają rzeczywistym kosztom usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze Powiatu Pszczyńskiego ponoszonym przez przedsiębiorcę.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały w przedmiocie wysokości opłat w 2024 roku za usuwanie i przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym wyznaczonym przez Starostę Pszczyńskiego jest zasadne.
Projekt uchwały zostanie poddany konsultacjom społecznym w trybie zgodnym z Uchwałą Nr II/12/10 Rady Powiatu Pszczyńskiego z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie zasad i trybu konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Konsultacje zostaną przeprowadzone w okresie od 25 października 2023 r. do 6 listopada 2023 r. Organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego mogą w tym terminie zgłaszać opinie i uwagi do projektu uchwały drogą pocztową, elektroniczną lub osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pszczynie. Informacje o konsultacjach zostaną opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.powiat.pszczyna.pl otwiera się w nowym oknie, na stronie internetowej Powiatu Pszczyńskiego www.powiat.pszczyna.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pszczynie.
Plik do pobrania
Formularz zgłaszania uwag do projektu, format pliku: PDF, rozmiar: 146.44 KB
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego