Nie można odbierać uczniowi możliwości uczenia się
Dr Marzena Żylińska wygłosiła wykład inaugurujący działalność Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pszczynie w nowym roku szkolnym.

Wykładu „Od kultury nauczania do kultury uczenia się” zorganizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Pszczynie w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Pszczynie wysłuchali dyrektorzy i nauczyciele placówek edukacyjnych z terenu powiatu pszczyńskiego. Do udziału w dyskusji zaproszono także młodzież.
Starosta pszczyński, Paweł Sadza podkreślił, że z tej ważnej dyskusji wyciągnięte zostaną wnioski, które pedagodzy będą na co dzień stosować w pracy z uczniami. - Powiat pszczyński jest kolejny raz liderem w wyznaczaniu trendów w dyskusji. Także o tym, dlaczego uczniowie i często nauczyciele nie lubią szkoły i jak należy to zmienić - podkreślił Paweł Sadza.
Dr Marzena Żylińska w swoim wykładzie mówiła m.in. o tym, czego potrzeba, żeby zmienić obecny, wysłużony model szkoły. - Musimy odejść od modelu, w którym nauczyciel naucza, a uczniom przypada rola biernych odbiorców wiedzy. Reformatorzy edukacji od lat mówią, że to, co dziecko samo odkryje, sprawia większą radość. Wszystko, co zrobimy za dziecko, zabierze mu możliwość uczenia się. To właśnie szukanie, dochodzenie, rozwiązywanie problemów jest procesem uczenia się - podkreślała prelegentka i cytowała niemieckiego prof. neurobiologii, Geralda Hüthera: „Trawa nie rośnie szybciej, gdy się za nią ciągnie“ w kontekście tego, że nie może być jednego programu na rozwój wszystkich dzieci. - Szkoła musi pomagać dzieciom niezależnie od rodzaju posiadanych talentów rozwijać skrzydła. Im mniej będziemy im narzucać, prowadzić za rękę, tym lepiej będą potrafiły wykorzystać swój potencjał - mówiła dr Żylińska.
Dr Marzena Żylińska zajmuje się metodyką, neurodydaktyką oraz twórczym wykorzystaniem nowych technologii w edukacji. Od wielu lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli, tworzy materiały dydaktyczne, jest autorką licznych artykułów i dwóch książek: „Między podręcznikiem a internetem” i „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”. Jest inicjatorka Ruchu Budzących się Szkół. Marzy o szkołach, do których i uczniowie, i nauczyciele będą chodzić z radością.