Powiat pszczyński - podstrona

Ogólne

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

Noclegi, transport, wizy, ubezpieczenie - to tylko część spraw, które musimy załatwić zanim wyruszymy na wakacje. O czym warto pamiętać, wybierając się na urlop, przypomina dzisiaj 36 instytucji biorących udział we wspólnej akcji: Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

Ponad dwie trzecie klientów biur podróży czyta umowy przed podpisaniem, co piąty konsument w Polsce zna termin na złożenie reklamacji wycieczki, świadomość konsumencka poprawia się - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK. Sondaże dotyczące usług turystycznych Urząd zleca od 2012 roku. W tym czasie odsetek osób, które wiedzą, ile mają czasu na reklamację imprezy turystycznej wzrósł ponad dwukrotnie.

Czego się obawiamy?

Wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w jeden program. Za całość odpowiada ten sam przedsiębiorca. Z badań zleconych przez UOKiK wynika, że na wakacje z biurem podróży wyjeżdża jedna trzecia Polaków (36 proc.). Najbardziej obawiamy się upadłości organizatora wycieczki, co zadeklarowała blisko jedna piąta respondentów (19 proc.), różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem oraz złej obsługi (po 10 proc. odpowiedzi). Sprawdziliśmy też, czy klienci biur podróży wiedzą, jak zadbać o swoje prawa.

Przeczytaj umowę zanim podpiszesz

Zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Ponad dwie trzecie respondentów (68 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Blisko połowa badanych zawsze sprawdza warunki kontraktu (48 proc.), a 20 proc. tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Rok temu każdorazowe czytanie umów deklarowało 64 proc. ankietowanych, a 4 proc. przyznawało, że robi to tylko w odniesieniu do zagranicznych imprez turystycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku, co trzeci respondent (32 proc.) przyznaje, że umów nie czyta wcale. Badania realizowane na zlecenie UOKiK pokazują, że odsetek klientów biur podróży, którzy w ogóle nie czytają kontraktów przed podpisaniem spada (2013 - 50,8 proc, 2012 - 57 proc.).

Reklamacja imprezy turystycznej

Jeżeli biuro podróży nie wywiązuje się z umowy, konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

Coraz więcej konsumentów wie w jakim terminie można składać reklamację wycieczki. Prawidłową odpowiedź - 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej - wskazała blisko jedna piąta ankietowanych (19 proc.). Od roku 2012 stan wiedzy konsumentów stale się poprawia. W roku 2012 poprawnych wskazań było 7 proc., w roku 2013 - blisko 10 proc., a ubiegłym roku poprawnej odpowiedzi udzielił co ósmy respondent (12 proc.).

Konsumentów zapytano też m.in. czy wiedzą jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia. Poprawną odpowiedź - uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną - wskazało 28 proc. respondentów.

Więcej informacji na stronie UOKiK-u otwiera się w nowym oknie

Inne wiadomości

  • Przedsiębiorczość

    Praca dla młodych. Pracodawco, możesz zgłosić propozycję zatrudnienia

    12 czerwca odbędzie się Kiermasz Pracy Wakacyjnej, którego organizatorem jest Powiatowy Urząd Pracy w Pszczynie. Młodzi ludzie po raz piąty skorzystają z wydarzenia, by znaleźć odpowiednią ofertę pracy na lato. Pracodawcy mogą zgłaszać propozycje wakacyjnego zatrudnienia do piątku 6 czerwca.

  • Protokół z przebiegu przeprowadzonych konsultacji

    Zgodnie z uchwałą nr 230/55/25 Zarządu Powiatu Pszczyńskiego z dnia 26 marca 2025 r., w dniach od 8 do 15 kwietnia 2025 r. przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały Rady Powiatu Pszczyńskiego w sprawie przyjęcia Statutu Powiatowego Zarządu Dróg w Pszczynie.