Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Grudzień i styczeń na rynku telekomunikacyjnym to tradycyjnie czas świątecznych promocji i nowych ofert. Jest to także okres kiedy często przenosimy numer telefoniczny do nowego operatora. Krok po kroku przedstawiamy jak przenieść numer do nowego operatora.

VIDEO:
Prawo telekomunikacyjne umożliwia Abonentom zmianę operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowego numeru telefonu.
Z roku na rok z możliwości przeniesienia numeru do sieci innego operatora korzysta coraz więcej osób.
W 2012 roku numer telefonu do nowego operatora przeniosło niemal 1 mln 250 tys. abonentów (dane z raportu UKE: Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2012 roku s. 33)


Co należy zrobić, aby zmienić swojego operatora na innego i jednocześnie zachować dotychczasowy numer?

Krok pierwszy - Złożenie wniosku
Przeniesienie numeru rozpoczynamy od złożenia wniosku. Abonent może złożyć wniosek korzystając z formularzy dostępnych w punktach obsługi nowego operatora lub na jego stronie internetowej. Nowy operator wspiera Abonenta w procesie przeniesienia numeru na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Krok drugi - Rozpatrzenie wniosku
Nowy operator rozpatruje wniosek Abonenta o przeniesienie numeru.
Prawo telekomunikacyjne określa w tym zakresie precyzyjne terminy rozpatrzenia wniosku przez nowego operatora:
w przypadku telefonów komórkowy:
• 6 godzin roboczych jeżeli wniosek składamy osobiście w punkcie obsług klienta;
• 3 dni robocze, jeżeli wniosek przesyłamy np. pocztą;
w przypadku telefonów stacjonarnych:
• 1 dzień roboczy, jeżeli wniosek składamy osobiście w salonie;
• 14 dni roboczych, jeżeli wniosek przesyłamy np. pocztą.

Krok trzeci - Przeniesienie numeru
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Abonenta, nowy operator jest zobowiązany niezwłocznie zawrzeć umowę i przenieść bezpłatnie numer.
Przeniesienie numeru następuje nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od dnia wskazanego w umowie o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru jako dnia rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę usług.
Pamiętajmy!!!

Przeniesienie numeru do innego operatora to prosta i bezpłatna operacja, którą można rozpocząć od wizyty w punkcie obsługi nowego operatora. Pamiętajmy jednak aby przed podjęciem decyzji o przeniesieniu numeru sprawdzić jakiego rodzaju konsekwencje finansowe niesie ze sobą ta decyzja, zwłaszcza gdy z dotychczasowym operatorem wiąże nas jeszcze umowa lojalnościowa. Odstąpienie od tej umowy przed terminem, na który została zawarta wiąże się bowiem z konsekwencjami finansowymi.
Przed podjęciem decyzji o zmianie operatora warto jednak porównać oferty dostępne na rynku i wybrać taką, która będzie najlepiej dopasowana do potrzeb i możliwości finansowych Abonenta.
W razie wątpliwości lub problemów zachęcamy do kontaktu z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.
Porad i informacji na temat usług telekomunikacyjnych udziela Centrum Informacji Konsumenckiej UKE pod numerem infolinii 801 900 853 lub 22 53 49 174 (pon. - pt. w godz. 8:15 - 16:15, opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora telekomunikacyjnego).
Zachęcamy także do skorzystania z porad dostępnych na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE: www.cik.uke.gov.pl otwiera się w nowym oknie.
Źródło: UOKiK