Komunikat UOKiK
Odmawianie konsumentom prawa do zwrotu kosztów wysyłki towaru gdy rezygnują z zakupu dokonanego w sklepie internetowym - to jedna z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk spółki Matras. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 452 tys. zł
[Warszawa, 21 stycznia 2013 r.] Matras to sieć księgarni, która zajmuję się także handlem na odległość. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść regulaminu prowadzonej przez spółkę księgarni internetowej.
Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Matras w lipcu 2012 roku. W rezultacie stwierdzono, że w regulaminie określającym zasady dokonywania zakupów w sklepie internetowym znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia.
Przykładem zakwestionowanej praktyki było stosowanie postanowienia, zgodnie z którym gdy konsument decydował się na odebranie towaru kupionego na odległość w księgarni Matras, rezygnacji z zakupu mógł dokonać wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem zgodnie z prawem, dokonując zakupu w sklepie internetowym, konsument ma prawo zrezygnować z niego w ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie mu dostarczona pocztą, czy odbiera towar w lokalu przedsiębiorcy. W opinii Urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógł zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy.
Urząd zakwestionował także postanowienie zgodnie z którym, w razie rezygnacji z zakupu w księgarni internetowej przedsiębiorca nie zwraca konsumentowi kosztów wysyłki towaru. Tymczasem zgodnie z prawem w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość konsument ponosi jedynie koszt odesłania produktu do przedsiębiorcy. Natomiast sklep powinien zwrócić konsumentowi zarówno zapłatę za towar jak i za dostarczenie przesyłki.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Matras karę pieniężną w wysokości 452 664 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Praktyczne porady dotyczące umów zawieranych na odległość w serwisie UOKiK w zakładce pytania i odpowiedzi. Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.