Powiat pszczyński - podstrona

Ogólne

Edukacja dla rynku pracy

W dniach od 26 listopada do 01 grudnia 2012 siedmiu nauczycieli Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki, wzięło udział w programie „Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme), programie Unii Europejskiej, wspierającego współpracę między systemami edukacji, którego celem jest podniesienie jakości szkolnictwa i kształcenia zawodowego w Europie oraz zwiększenie jego atrakcyjności.

Powiatowy Zespół Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie i niemiecka instytucja Vitalis Betreungsgesellschaft f&ml;r Modellprojekte mbH, z siedzibą w Schkeuditz, zrealizowały projekt „Edukacja dla rynku pracy”, w ramach którego nauczyciele PZS2 w Pszczynie, kształcący na kierunkach technik hotelarz i technik żywienia, odbyli w Niemczech wymianę doświadczeń. Celem projektu „Edukacja dla rynku pracy” było zebranie wiadomości na temat europejskich standardów kształcenia zawodowego, doradztwa zawodowego w Niemczech, współpracy pomiędzy szkołam przedsiębiorstwami, podmiotami gospodarczymi, organizacji praktyk zawodowych i programów kształcenia zawodowego, dopasowanych do potrzeb europejskiego rynku pracy.

Na początku pobytu na wymianie doświadczeń w Niemczech nauczyciele Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 spotkali się z przedstawicielem saksońskiej agencji kształcenia, podporządkowanej saksońskiemu ministerstwu kultury i sportu, której główna siedziba mieści się w Chemnitz, a jej jednostki regionalne mają swoje siedziby w Lipsku, Dreźnie, Bautzen i Zwickau, rzecznikiem prasowym, Romanem Schulz.

Saksońska agencja kształcenia, jednostka regionalna z Lipska, nadzoruje działanie szkół w Lipsku, w gminach przynależących do Lipska i w powiatach Sakson Północnej.

Roman Schulze zapoznał uczestników projektu z niemieckim systemem edukacj dualnym systemem kształcenia zawodowego. Zaprezentował możliwości zdobycia profesjonalnego wykształcenia zawodowego. Polscy nauczyciele poznali różne szkolne formy kształcenia zawodowego w Niemczech: jednoroczne szkoły zawodowe, przygotowujące do dalszego kształcenia zawodowego, gimazjum zawodowe, technikum, szkoła zawodowa.

Uczestnicy projektu odwiedzili m.in. Susanna-Eger-Berufsschule w Lipsku, Centrum Szkoleń Praktycznych w Borsdorf, Izby Rzemieślniczej z siedzibą w Lipsku - Bildungs- und Technologiezentrum der Handwerkskammer Borsdorf, Hotel- und Gaststättenschule Schloss Albrechtsberg w Dreźnie, szkole, będącej najwiekszą szkołą hotelarską w Niemczech.

W placówkach tych polscy nauczyciele PZS2 mieli możliwość spotkać się z kadrą zarządzającą tymi placówkami, instruktoram nauczycielami praktycznej nauki zawodu, na kierunkach hotelarz, technik obsługi turystycznej, technik usług gastronomicznych, kucharz itp. Zostali zapoznani ze strukturą organizacyjną odwiedzanych placówek kształcenia, z kierunkami kształcenia, które oferują te placówki, z ich bazą technologiczną i sposobami wykorzystywania tej bazy w procesie kształcenia. Polscy nauczyciele poznali najważniejsze aspekty teoretycznego i praktycznego szkolenia zawodowego w dualnym systemie kształcenia na kierunkach hotelarskich i gastronomicznych, ze sposobami przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Uczestnicy wymiany doświadczeń mieli możliwość obserwacji zajęć praktycznych, prowadzonych przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu. Dzięki czemu mieli również możliwość poznać nowe metody pracy z uczniami.

Odbywali również wizyty w firmach i przedsiębiorstwach, dla których wyżej wymienione placówki kształcenia zawodowego, kształcą przyszłych, wykwalifikowanych pracowników, i w których uczniowie tychże placówek odbywają praktyki zawodowe.

Uczestnicy projektu poznali jedną z czołowych w Niemczech firm cateringowych: Eurest Deutschland GmbH, będącej częścią międzynarodowej kompan Compass Group. Eurest Deutschland przyjmuje dziennie ponad 215 tys. gości w ponad 700 miejscach w całych Niemczech. Uczestnicy wymiany doświadczeń mieli możliwość zebrać informacje i omówić z pracownikami możliwości pracy uczniów w trakcie praktyk zawodowych.

Inną placówką gastronomiczną, którą wizytowali polscy nauczyciele, była firma Sodexo Catering GmbH w Lipsku, firma należąca do francuskiej grupy cateringowej.

Nauczyciele zapoznali się ze strukturą organizacyjną firmy, jej głównymi działami cateringowymi - przygotowywanie bufetów śniadaniowych i posiłków w porze obiadowej.

Uczestnicy wymiany doświadczeń odbyli również wizytę do historycznej kawiarni „Arabischer Coffe Baum” w Lipsku. Zostali zapoznani z historią owej kawiarni, założonej w roku 1720r. i jej strukturą organizacjną.

Oprócz firm branży gastronomicznej uczestnicy projektu odwiedzali również firmy branży hotelarskiej: hotel „Victor's residenz“ - hotel 4-gwiazdkowy, położony w centrum Lipska, „Hotel Lindner“ w Lipsku.

Nauczyciele poznali strukturę organizacyjną hoteli, różne działy hotelowe i organizację pracy na różnych stanowiskach pracy: kuchnie, restauracje hotelowe, recepcje, hauskeeping.

Polscy nauczyciele z PZS2 mogli również poznać zaangażownie tych firm we wspieranie mobilności zawodowej młodziezy na rynku pracy,

Zapozali się z doświadczeniami firm branży hotelarskiej i gastronomicznej w kształceniu praktycznym młodych ludz sugestiami pracodawców, jak efektywnie działać w  kierunku wspierania ich kariery i mobilności zawodowej. Uczestnicy wymiany doświadczeń mieli możliwość zebrać informacje, w jaki sposób realizowany program kształcenia zawodowego w placówkach szkoleniowych koreluje z wymaganiami stawianymi przez pracodawców w branży hotelarskiej i gastronomicznej: restauracja, recepcja, hauskeeping.

Nauczyciele polscy mieli możliwość omówić ze specjalistami firm możliwości zorganizowania w przyszłości staży zawodowych, dla uczniów PZS2.

Pobyt w Niemczech na wymianie doświadczeń uświadomił nauczycielom polskim znaczenie elastycznośc umiejętności działania w zmieniających się warunkach rynku pracy. Szkoły oraz firmy, w których nauczyciele przebywali w ramach wymiany doświadczeń mają bardzo dobrze zorganizowaną bazę dydaktyczną, dysponują najnowocześniejszym sprzętem i pracowniami z zakresu przedmiotów zawodowych hotelarskich i gastronomicznych. Mają też duże doświadczenie w kształceniu zawodowym uczniów. Nauczyciele polscy mieli możliwość zapoznania się z organizacją pracy z uczniami podczas realizacji zajęć z przedmiotów zawodowych w szkołach oraz zajęć praktycznych realizowanych u pracodawców.

Poznanie niemieckiego systemu kształcenia zawodowego pozwolił nauczycielom, biorącym udział w projekcie zmodyfikować swój warsztat pracy i udoskonalić metody nauczania stosowane przez nich w szkole. Zebralnformacje, jak kształcić młodych ludzi dla rynku pracy, na potrzeby rynku pracy oraz w jaki sposób placówka kształcenia powinna współpracować z pracodawcami, co w dużym stopniu stanowi o jakości pracy placówki kształcenia zawodowego, szkoły.

Joanna Jochemczyk
Źródło: PZS nr 2

Inne wiadomości

  • Środowisko

    Ostrzeżenie hydrologiczne

    Biuro Prognoz Hydrologicznych w Krakowie, Wydział Prognoz i Opracowań Hydrologicznych w Krakowie wydało ostrzeżenie hydrologiczne 1. stopnia o gwałtownych wzrostach stanów wody.

  • Ogólne

    Najlepiej szkolą nowych kierowców

    Powiat Pszczyński jako jednostka nadzorująca szkoły jazdy, co roku porównuje, które z nich najlepiej przygotowują kursantów do egzaminu praktycznego w kategorii B prawa jazdy. Nowy rok przyniósł kolejne podsumowanie - wyniki zostały przeanalizowane, a najlepsi wyróżnieni.