Część 3. Wakacyjny poradnik
Planując podróż samolotem warto zapoznać się z przysługującymi prawami. Co zrobić, gdy lot jest odwołany? Czy przysługuje nam odszkodowanie? Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule.
Odwołany lot
- zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym,
- prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile,
- zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy,
- prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.
Opóźniony lot
- przy opóźnieniu powyżej 2 godzin: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile,
- zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
- prawo do zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin,
- w przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem - prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Ważne!
Nadzwyczajne okoliczności zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania.
Przykłady: złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego, uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem), ukryte wady produkcyjne samolotu.
Odmowa przyjęcia na pokład (overboking)
Overbooking, czyli sytuacja, w której linia lotnicza sprzedała więcej biletów niż jest miejsc w samolocie, a wszyscy pasażerowie stawili się na lot. Wówczas wytypowani pasażerowie muszą poczekać na kolejny lot.
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, prawa pasażera gwarantują:
- prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile,
- prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia,
- zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
- odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy),
- przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.
Podstawa prawna
Prawa pasażerów lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego