Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Część 3. Wakacyjny poradnik

Planując podróż samolotem warto zapoznać się z przysługującymi prawami. Co zrobić, gdy lot jest odwołany? Czy przysługuje nam odszkodowanie? Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule.

Samolot lecący wśród chmur na niebie.

Odwołany lot

  • zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym,
  • prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile,
  • zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy,
  • prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.

Opóźniony lot

  • przy opóźnieniu powyżej 2 godzin: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile,
  • zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
  • prawo do zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin,
  • w przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem - prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Ważne!

Nadzwyczajne okoliczności zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania.

Przykłady: złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego, uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem), ukryte wady produkcyjne samolotu.

Odmowa przyjęcia na pokład (overboking)

Overbooking, czyli sytuacja, w której linia lotnicza sprzedała więcej biletów niż jest miejsc w samolocie, a wszyscy pasażerowie stawili się na lot. Wówczas wytypowani pasażerowie muszą poczekać na kolejny lot.

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, prawa pasażera gwarantują:

  • prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile,
  • prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia,
  • zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
  • odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy),
  • przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.

Podstawa prawna

Prawa pasażerów lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Forkon pomaga poszkodowanym przez powódź

    Forum Organizacji Konsumenckich Forkon - zrzeszenie największych i najbardziej doświadczonych organizacji konsumenckich w Polsce solidaryzując się z ofiarami wrześniowej powodzi włącza się w pomoc ofiarom kataklizmu, który nawiedził południowo-zachodni rejon naszego kraju.

  • Pomoc konsumentom

    Bezpieczeństwo w sieci - powódź

    Powódź i związana z nią sytuacja to czas zwiększonej aktywności cyberprzestępców, którzy wykorzystują socjotechnikę i manipulację. Oszuści przygotowują kampanie phishingowe, fałszywe zbiórki i reklamy w mediach społecznościowych promujące nieprawdziwe inwestycje.

  • Pomoc konsumentom

    Wakacyjny poradnik. Część II

    Wakacje za granicą wymagają odpowiedniego przygotowania i uwagi. Oto kilka wskazówek, które warto znać przed wyjazdem na zagraniczne wakacje.