15 marca. Światowy Dzień Konsumenta
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji warto przypomnieć nowe zasady zgłaszania reklamacji i obowiązujące od nowego roku przepisy dotyczące zawierania umów na pokazach i wycieczkach.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta życzymy wszystkim Konsumentom satysfakcji z zakupów i zadowolenia z ich jakości, bezpiecznych transakcji oraz korzystnych umów konsumenckich.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące umów zawartych po tej dacie. Do umów zawartych przed końcem 2022 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.
Najważniejsze zmiany:
-
- Nowe zasady zgłaszania reklamacji
Dotychczasowa „rękojmia” została zastąpiona „niezgodnością towaru z umową”. Jeżeli zakupiony towar okaże się wadliwy w pierwszej kolejności konsument może żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. - Jeśli przedsiębiorca odmówi naprawy lub wymiany towaru albo nie doprowadzi go do jego zgodności z umową, konsument może żądać obniżenia ceny lub w przypadku istotnej niezgodności z umową - odstąpienia od umowy.
- Ważna zmiana - sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedany towar używany przez okres 2 lat.
-
- Lepsza ochrona konsumentów zawierających umowy na pokazach i wycieczkach
- wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni,
- zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa np. pożyczki - będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta,
- zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie.
(źródło: Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie)
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego