Świąteczne szaleństwo - porady dla konsumentów
W okresie przedświątecznym warto przypomnieć sobie podstawowe zasady, na które warto zwrócić uwagę podczas przedświątecznych zakupów, zarówno tych dokonywanych w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.

ZASADA 1. PROMOCJE
1.Cena "promocyjna” na półce w sklepie, a cena przy kasie często się różni, a sprzedawcy tłumaczą się pomyłką czy przeoczeniem. W gorączce przedświątecznych zakupów, każdy konsument powinien zwrócić uwagę, czy wybrany przez niego towar zostanie faktycznie sprzedany w cenie promocyjnej.
Konsumencie, zwracaj szczególną uwagę na cenę, jaką oznaczony jest towar na półce, metce, czy też opakowaniu - musi ona odpowiadać cenie na paragonie. Jeżeli będzie się różnić, bezwzględne masz prawo żądać sprzedania rzeczy po tej cenie, którą jest oznaczony towar na półce.
2. Nieuczciwa promocja - bardzo często spotykamy się z sytuacją, że podczas promocji sprzedawca zawyża początkową cenę towaru, a wszystko po to, żeby promocja okazała się bardziej atrakcyjna. Taka praktyka przedsiębiorcy jest nieuczciwa i sprzeczna z dobrymi obyczajami. Celem przedsiębiorcy jest dezinformacja i wprowadzenie konsumenta w błąd co do faktycznej wartości produktu i kwoty, którą może zaoszczędzić podczas promocji.
ZASADA 2. ODSTĄPIENIE OD UMOWY
Masz czas do namysłu. W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych (w sklepach stacjonarnych) zwrot prezentu jest możliwy w przypadku zakupów internetowych lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazach w restauracjach, w domu konsumenta) niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 14 dni, ale tylko wtedy, gdy twoim kontrahentem jest przedsiębiorca.
Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów - to wyjątkowy przywilej kupującego konsumenta w sieci i poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w ciągu 14 dni od daty odbioru towaru wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie (dla celów dowodowych najlepiej zrobić to listem poleconym, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Odstąpienie od umowy odbywa się bez podania przyczyny i bez skutków finansowych. Konsument musi odesłać na swój koszt zakupiony towar w stanie niezmienionym. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot zapłaconej ceny. Jeżeli uszkodziłeś towar, albo w jakikolwiek inny sposób spowodowałeś zmniejszenie jego wartości, sprzedawca może zażądać od Ciebie odszkodowania.
Pamiętaj jednak o wyjątkach. Są grupy produktów, których zakup w sklepie internetowym nie daje jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.
ZASADA 3. REKLAMACJE
Masz prawo do reklamacji. Wato pamiętać, że prezenty kupione w sieci czy w sklepie stacjonarnym, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się - możesz reklamować. Masz na to aż dwa lata od zakupu.
Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód zakupu - ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.
ZASADA 4. ODPOWIEDZIALNE ZACIĄGANIE PRZEDŚWIĄTECZNYCH POŻYCZEK
1. Pożycz tylko tyle, ile naprawdę potrzebujesz. Pamiętaj, że wszystkie pieniądze będziesz musiał oddać, i to z nawiązką. Koniecznie dostosuj wysokość pożyczki do własnych możliwości jej spłaty. Zastanów się po prostu czy Cię na nią stać.
3. Nie zapomnij. Bardzo uważnie przeczytaj umowę pożyczkową, zanim ją podpiszesz!
4. Dokładnie sprawdź i zapytaj o wszystkie dodatkowe koszty i opłaty związane z zaciągnięciem długu.
5. Koniecznie spłacaj raty pożyczki w terminie! W razie problemów z terminowym regulowaniem rat, dowiedz się o ewentualnych konsekwencjach przedłużenia terminu spłaty.
Nie czekaj, aż po zaległości zgłosi się do Ciebie windykator terenowy. Wizyta ta może Cię drogo kosztować, a o Twoich długach dowiedzą się nawet sąsiedzi.
6. Jeżeli rzeczywiście musisz pożyczyć pieniądze to korzystaj z usług sprawdzonych, wiarygodnych firm pożyczkowych.
WAŻNA INFORMACJA
Konsument ma prawo (bez podania przyczyny) do odstąpienia od umowy pożyczki w terminie 14 dni od daty jej zawarcia. W tym celu przygotuj pisemne oświadczenie (wzór takiego oświadczenia powinien znajdować się w samej treści umowy lub stanowić do niej załącznik). Pożyczkę, wraz z odsetkami za czas z niej korzystania, musisz zwrócić w terminie 30 dni od dnia złożenia oświadczenia.
W razie wątpliwości kontaktuj z się z powiatowym rzecznikiem konsumentów w Pszczynie (osobiście: Starostwo Powiatowe, ul. 3 Maja 10 pok. 26, telefonicznie 32 449 23 28 lub e-mail: konsument@powiat.pszczyna.pl lub skorzystaj z infolinii konsumenckiej 801 440 220, 22 290 89 16 (opłata wg. taryfy operatora).
Powiatowy rzecznik konsumentów w Pszczynie
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego