Powiat pszczyński - podstrona

Teren pod budowę centrum przesiadkowego przekazany wykonawcy

W poniedziałek, 4 czerwca starosta pszczyński, Paweł Sadza podpisał z wykonawcą umowę na budowę centrum przesiadkowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

podpisanie umowy centrum porzesiadkowe
logo efrr


- To historyczna chwila. Przystępujemy do realizacji największej inwestycji w historii powiatu pszczyńskiego, którą zmienimy nie do poznania okolice dworca kolejowego w XIX-wiecznej dzielnicy Pszczyny
- mówi starosta pszczyński, Paweł Sadza. - To inwestycja, która w perspektywie kilkunastu lat będzie miała kolosalne znaczenie dla naszych mieszkańców. Ulokujemy centrum przesiadkowe w najbliższym sąsiedztwie dworca kolejowego, ponieważ bardzo duży strumień pieniędzy unijnych jest nakierowany na transport kolejowy. Oparcie transportu publicznego na kolei to w tej chwili najbardziej racjonalne rozwiązanie. Będą szybsze połączenia, niezależne od warunków na drogach, a warto przypomnieć, że natężenie ruchu na DK 1 w Pszczynie to 43,5 tys. samochodów na dobę - mówi starosta.

Budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego w Pszczynie wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą to największa inwestycja w historii powiatu pszczyńskiego, który jako partner wiodący realizuje projekt w partnerstwie z gminą Pszczyna. Wartość zadania to ponad 43,6 mln zł, z czego unijna dotacja wynosi ponad 35,6 mln zł.

Część realizowaną przez powiat pszczyński, czyli budowę centrum przesiadkowego oraz prowadzący do niego układ drogowy, za 16 897 793,65 zł wykona konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z o.o. Sp. k. - lider, Firma Budowlana „MAZUR” Sławomir Mazur - partner oraz PB Mazur Sp. z o.o. - partner. Plac budowy został już przekazany wykonawcy, który teraz przystąpi do prac związanych z organizacją procesu budowlanego. Wcześniej na projekt budowlany, nadzór inwestorski oraz przygotowanie terenu powiat pszczyński przeznaczył ok. 630 tys. zł.

W rejonie dworca powstanie obiekt centrum przesiadkowego z poczekalnią dla podróżnych, punktem obsługi pasażerów oraz ogólnodostępne zaplecze sanitarne. Mieszkańcy powiatu oraz turyści będą mogli przesiadać się tutaj pomiędzy różnymi środkami komunikacji - samochodami, rowerami, autobusami czy pociągami. Obiekty będą wyposażone w zintegrowany system paneli fotowoltaicznych, elektroniczne rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne, a także punkty informacyjne „infobox” dla podróżnych.

Przebudowany zostanie układ drogowy - ulice Sokoła i Plac Dworcowy, odcinek ul. Kościuszki oraz skrzyżowanie ul. Sokoła i ul. Dworcowej. Na skrzyżowaniu ulic Sokoła i Kościuszki powstanie „mini rondo”. Przy centrum przesiadkowym wybudowane zostaną parkingi dla samochodów, zatoki dla autobusów i busów, parkingi rowerowe oraz postój Taxi. Przebudowane zostaną także ciągi pieszo-rowerowe, chodniki oraz zjazdy.

Budowa centrum przesiadkowego powinna zakończyć się w II połowie 2019 r.

Partner projektu - gmina Pszczyna wykona system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku.

Tak będzie wyglądać centrum przesiadkowe:


Budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego w Pszczynie wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą będzie realizowana w ramach umowy partnerskiej wraz z gminą Pszczyna i posiada dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla Działania: 4.5.Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, Poddziałanie: 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - ZIT Subregionu Centralnego, Oś priorytetowa IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna.

Inne wiadomości