Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Po roku realizacji przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Pszczynie zadania wspomagania szkół i placówek w powiecie pszczyńskim…
Kompleksowe i procesowe wspomaganie, to zapisany w prawie oświatowym, nowy, oparty na doświadczeniach i wnioskach z projektu „Kompleksowe wspomaganie szkół i placówek” model wsparcia placówek oświatowych w rozwoju.
Założeniem systemu jest towarzyszenie placówkom oświatowym w drodze do tworzenia organizacji uczącej się.
Celem skuteczna pomoc, która pozwoli nauczycielom podnosić kompetencje zawodowe i rozwijać swój warsztat pracy. W praktyce PPP wraz z dyrektorem szkoły planuje i przeprowadza diagnozę potrzeb rozwojowych, opartych na potencjale placówki, planuje działania rozwojowe, przeprowadza spotkania szkoleniowe, monitoruje wdrażanie nowych działań oraz wspomaga w ewaluacji.
Obecnie do wspomagania przystąpiło 18 placówek z powiatu pszczyńskiego. Diagnoza pokazała rzeczywiste potrzeby rozwojowe naszych szkół, a spotkania szkoleniowe potwierdzają gotowość nauczycieli do pracy nad nieustannym rozwojem i troskę o jakość nauczania i kształcenia naszych uczniów.
Szkoły i placówki uczestniczą obecnie w projekcie Ośrodka Rozwoju Edukacji "Jak wspomagać szkoły w kształtowaniu kompetencji kluczowych uczniów", realizowanym od września 2016r. do czerwca 2017r. Tym samym wspomaganie ukierunkowane zostało na kompetencje kluczowe uczniów, szczególnie kompetencję uczenia się. Potwierdzenie udziału naszych szkół w linku. Jest powód do dumy.
Refleksja po spotkaniach z nauczycielami prowadzi do wielu istotnych wniosków. Przede wszystkim wspomaganie wymaga dzisiaj ogromnego zaangażowania wielu instytucji. Kluczowa jest decyzja i postawa dyrektora szkoły. Sporo za nami, ale droga do autentycznego wdrożenia wspomagania, jako zadania systemowego, jest bardzo długa. Nie bez znaczenia pozostaje również atmosfera, pełna licznych trosk, które towarzyszą nauczycielom w związku z przeprowadzaną reformą. Ten trudny czas może hamować proces wspomagania, ale może to być również czas na głębszą refleksję nad jakością kształcenia. Wierzymy w mądrość, kompetencje i gotowość do zmiany u naszych nauczycieli. Chcemy im służyć wsparciem, przy pomocy rodziców, samorządów i wielu instytucji działających na rzecz naszej lokalnej edukacji.
W ramach wspomagania działają również sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli historii, bibliotek szkolnych i świetlic. Do pracy w sieciach zapraszamy wszystkich chętnych nauczycieli.
Szczere gratulacje i podziękowania dla Dyrektorów szkół i Nauczycieli za otwartość i umiejętność budowania rozwoju na wypracowanych doświadczeniach.
Drodzy Nauczyciele „Na całym świecie nie ma systemu edukacji, który byłby lepszy, niż pracujący w nim nauczyciele” - Ken Robinson.
To Wy jesteście twórcami każdej reformy, tej autentycznej, tej ukierunkowanej na ucznia i jego indywidualne potrzeby.
Podziękowania kierujemy do samorządu powiatowego, samorządów gminnych za wspieranie potrzeb środowiska edukacyjnego, sympatyków, wszystkich ekspertów i instytucji. Szczególne podziękowania za wsparcie PUP w Pszczynie i pracodawców w uświadamianiu potrzeb lokalnego rynku pracy oraz dla Pracowników Biblioteki Pedagogicznej w Pszczynie za współdziałanie i prowadzenie forum wymiany informacji.
Szczegółowe informacje na temat systemu wspomagania na stronie internetowej PPP w Pszczynie oraz założonego na potrzeby współpracy forum wymiany doświadczeń PCIP http://pcip.weebly.com/ otwiera się w nowym oknie.
Na zdjęciach poniżej nauczyciele jednej ze szkół, gdzie podczas diagnozy potrzeb w wyjątkowej atmosferze rozmawialiśmy o istocie zmiany w edukacji
W imieniu zespołu ds. wspomagania PPP w Pszczynie
Maria Szostak
(źródło: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna)