Konwent Starostów Województwa Śląskiego
Starosta pszczyński, Paweł Sadza uczestniczył w Konwencie Starostów Województwa Śląskiego, który tym razem odbył się w Bobolicach. Głównym panelem rozmów były zagadnienia dotyczące planu transportowego, wzbogacenia terenów inwestycyjnych i wsparcia szkół mistrzostwa sportowego.
.jpg)
Starostowie podkreślali konieczność podejmowania wspólnych działań. Padła propozycja utworzenia zespołu, który miałby zajmować się problematyką transportową na szczeblu powiatowym i międzypowiatowym. Gościem spotkania był Marszałek Województwa Śląskiego, Wojciech Saługa.
najpierw poruszono kwestie związane z uzbrojeniem terenów inwestycyjnych i możliwości wykorzystania środków w nowej perspektywie UE. Na te działania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 przewidziano 30 mln euro.
Następnie Przewodniczący Związku Powiatów Województwa Śląskiego Andrzej Płonka, Starosta Bielski, naprowadził zebranych na problematykę dotyczącą planu transportowego.
- Musimy zastanowić się, jak ma wyglądać transport publiczny. Można utworzyć zespół roboczy z Przedstawicielami gmin, aby zbudować plan transportowy dla województwa śląskiego - mówił przewodniczący Andrzej Płonka. Zaznaczył przy tym, że nie jest dobrą sytuacja, kiedy na danych liniach transportowych jeździ kto chce i kiedy chce. Kiedyś istniała funkcja koordynatora, który ustalał rozkład jazdy. Dziś tego nikt nie robi. Należy pamiętać, że zmiany nadejdą z początkiem roku 2017 i do tego czasu należy określić szczegóły planu funkcjonowania transportu.
Planu transportowy na szczeblu regionu został przyjęty przez Sejmik Województwa Śląskiego w sierpniu 2015 roku. Przygotowanie go wynika z ustawy o transporcie zbiorowym i obowiązek ten obejmuje też m.in. powiaty. Ostatecznie uczestnicy spotkania doszli do wniosku, że w tym kontekście ważne jest powołanie zespołu i skoordynowanie działań, by transport publiczny działał skutecznie.
- Spotkania z państwem mają dla mnie wysoki priorytet. Jesteśmy tu po to, żeby razem coś uzgodnić i razem tworzyć. W kontekście planu transportowego, należy pokreślić fakt istnienia kolei śląskich, wokół których można zbudować oś tego planu. Istotną kwestią jest ustalenie, w jakiej formie utworzyć zespół roboczy, aby dyskusje przyniosły efekt. Przede wszystkim chodzi o spięcie planu w postaci wspólnych rozkładów jazdy, dobrze skoordynowanych, opartych na wspólnych biletach. Dzisiaj 180 mln zł rocznie przeznaczamy na organizacje przewozów kolejowych i oparcie tego planu transportowego na kolei leży po stronie samorządu wojewódzkiego- zaznaczył marszałek Wojciech Saługa.
Starostowie zwracali szczególną uwagą na konieczność dobrej konfiguracji planu transportowego. Skoro kolej jest w rękach Urzędu Marszałkowskiego, to powiaty mogłyby zaproponować dojazd do kolei, po to, żeby zapewnić bezpieczeństwo dojazdu. Tu oczywiście istotna jest kwestia rozmów i finansowania linii publicznych.
Starostowie podkreślali również, że obecnie transport nie jest dobrze zorganizowany, gdyż w dużej mierze opiera się na przejazdach przeładowanymi busami. Istotna jest przy tym forma skoordynowania transportu samochodowego między powiatami. Pojawiały się pytania, w jakiej mierze jest możliwa partycypacja powiatów czy gmin i czy powiaty powinny zawierać porozumienia międzypowiatowe w tym kontekście.
Kolejnym tematem była kwestia utworzenia szkół mistrzostwa sportowego. Padła propozycja, aby w dziedzinach sportowych, w których Śląsk jest bardzo dobry, tworzyć tego typu szkoły i prowadzić je we współpracy między powiatami a województwem. Obecnie powiatom brakuje na takie działania środków.
W dalszej części starosta kłobucki, Henryk Kiepura przedstawił zagadnienia dot. planu zmniejszenia planu wynagrodzenia w 2016 r., w zakresie realizacji zadań rządowych oraz kosztów dostosowania placówek opiekuńczo-wychowawczych do przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wraz z możliwością pozyskania dotacji.
(źródło i fot.: Starostwo Powiatowe w Myszkowie)