Powiat pszczyński - podstrona

Ogólne

"Świat potrzebuje specjalistów w dziedzinie mechatroniki"

W dniach od 15 do 28 lutego pięciu nauczycieli Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Woli przebywają w Lipsku w ramach projektu wymiany doświadczeń programu Leonardo da Vinci. Pięciu nauczycieli przebywa w Lipsku w ramach projektu mobilności „Mechatronika – nowa jakość kształcenia zawodowego”, finansowanego z unijnego programu Leonardo da Vinci. Nauczyciele wizytują niemieckie ośrodki kształcenia zawodowego i zakłady przemysłowe w rejonie Lipska.

Spotykają się z kadrą zarządzającą instytucjami oświatowymi, poznają dualny system kształcenia zawodowego.

Uczestniczą w zajęciach, prowadzonych przez niemieckich nauczycieli przedmiotów zawodowych nstruktorów praktycznej nauki zawodu. Zapoznają się z formam programem zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, sposobami przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe."

"Mechatronika to jedna z najbardziej nowoczesnych dziedzin nauki, dokładnie połączenie różnych jej specjalności: elektroniki, mechaniki, informatyki, automatyki, powstała w latach 60. XX wieku w krajach najbardziej uprzemysłowionych. Mechatronika wymaga ogromnie kosztownych pomocy dydaktycznych, stąd jej obecność w ofercie edukacyjnej polskich szkół jest dość skromna. Dzisiejszy świat potrzebuje specjalistów od mechatroniki. Mechatronika jest wszędzie. Najpopularniejsze urządzenie mechatroniczne to dysk twardy w komputerze. Poza tym - odtwarzacze i nagrywarki CD-ROM, ale także systemy ABS w samochodach, wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne, centralny zamek, czujnik spalin, czujnik odległośc położenia, automatyczna regulacja położenia siedzenia kierowcy, ustawienia lusterek, pneumatyczne zawieszenie, komputer pokładowy, GPS...
Mechatronik potrafi tworzyć inteligentne, złożone urządzenia techniczne, które dziś dominują w przemyśle. Prognozuje się, że ci specjaliści będą niebawem najbardziej poszukiwani na rynku pracy.

Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących jest publiczną placówką oświatową kształcącą m. in. w zawodach technik elektronik, informatyk, technik mechatronik, monter-elektronik, ślusarz. Szkoła zatrudnia wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczycielską z zakresu nauczania informatyki, elektroniki, mechanik mechatroniki. Szkoła dysponuje 3 pracowniami elektryczno-elektronicznymi, pracownią ślusarską, 4 pracowniami komputerowymi wyposażonymi w 77 stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu i specjalistycznym oprogramowaniem. Szkoła dysponuje również pracownią programatorów i kontrolerów, wyposażoną w sprzęt komputerowy, specjalistyczne oprogramowanie i sprzęt, umożliwiające komputerowe projektowanie i programowanie maszyn CNC.

W długoletnim planie rozwoju placówki założono przekształcenie szkoły w nowoczesna placówkę kształcącą wysokiej klasy specjalistów. Rozwój placówki podzielony został na kilka etapów:
pozyskanie specjalistycznych pracowni, wysyłanie uczniów na staże zagraniczne w ramach programu Leonardo da Vinci oraz na praktyki zawodowe w uznanych na rynku firmach, dokształcaniu nauczycieli w kraju i zagranicą.

Pięciu nauczycieli Anna Hadryan (informatyk), Roman Grygier (elektronik), Grzegorz Mola (praktyczna nauka zawodu), Piotr Cygan (mechanik), Joanna Jochemczyk (germanistka) przebywa w Zentrum f&ml;r Aus- und Weiterbildung w Lipsku w ramach projektu mobilności „Mechatronika – nowa jakość kształcenia zawodowego”, finansowanego z unijnego programu Leonardo da Vinci. Nauczyciele wizytują również inne niemieckie ośrodki kształcenia zawodowego i zakłady przemysłowe w rejonie Lipska (Garage – Technologiecentrum f&ml;r Jugendliche, Bildungswerk Leipzig Land, Karl-Heine-Schule – Berufliches Schulzentrum der Stadt Leipzig, Robotron Bildungs- und Beratungszentrum, Berufliches Schulzentrum 7 Elektrotechnk, Siemens), spotykają się z kadrą zarządzającą instytucjami oświatowymi, poznają dualny system kształcenia zawodowego.
Ponadto uczestniczą w zajęciach, prowadzonych przez niemieckich nauczycieli przedmiotów zawodowych nstruktorów praktycznej nauki zawodu. Zapoznają się z formam programem zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, sposobami przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Zapoznają się z bazą dydaktyczną, jaką dysponują ośrodki kształcenia zawodowego w Niemczech. Wszystkie wizytowane instytucje szkoleniowe dysponują porównywalnym zapleczem technicznym, specjalistycznymi pracowniami, które dają gwarancję kształcenia zawodowego na wysokim poziomie i w pełnym zakresie, przewidzianym przez program nauczania, niezależnie od tego, czy są to ośrodki prowadzone przez Izbę Przemysłowo – Handlową (IHK) czy państwowe.
Zajęcia prowadzone są w małych grupach. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania problemowe. Nauczyciel jest moderatorem zajęć, jego rola sprowadza się do postawienia problemu i udzielania wskazówek potrzebnych do wykonania zadania. Uczniowie prowadzą na bieżąco dokumentację w formie dzienniczka.

W niemieckim systemie kształcenia zawodowego zauważa się odchodzenie od tradycyjnego modelu szkolnego na rzecz kształcenia modułowego i podnoszenia kwalifikacji w wybranym zawodzie. Ośrodki kształcenia zawodowego są ściśle powiązane z przemysłem na danym terenie. Nabór do poszczególnych zawodów dyktowany jest aktualnym zapotrzebowaniem na rynku pracy, Uczeń w trakcie kształcenia zawodowego jest przygotowywany do pracy na konkretnym stanowisku, które obejmie po zakończeniu nauk pozytywnym złożeniu egzaminu zawodowego. Uczeń, który nie znajdzie miejsca praktyki w zakładzie pracy, odbywa praktyczną naukę zawodu w ponadzakładowych ośrodkach kształcenia zawodowego prowadzonych przez IHK.

Bezpośredni kontakt z uczestnikami kształcenia zawodowego – nauczycielam uczniami – oraz wizyty w różnego typu ośrodkach kształcenia zawodowego pozwala uczestnikom projektu na skonfrontowanie swoich doświadczeń z doświadczeniami niemieckich kolegów, weryfikację własnej wiedzy i umiejętności oraz podejrzeć, na jakim sprzęcie, wyposażeniu, urządzeniach i rozwiązaniach technicznych pracują niemieccy trenerzy zawodu, co pozwoli sensownie doposażyć pracownie w ZSZiO.
Wszystkie zdobyte doświadczenia pozwolą w przyszłości na przeniesienie niektórych elementów niemieckiego kształcenia zawodowego na grunt polski.
Rezultatem głównym efektem projektu będzie stworzenie programu pod nazwą „Ze szkoły do pracy” z którym zostaną zapoznani nauczyciele przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w powiecie pszczyńskim."

Joanna Jochemczyk

Inne wiadomości

  • Ogólne

    Odwiedzili miejsca pamięci znajdujące się w powiecie pszczyńskim

    Tradycyjnie przed zbliżającym się dniem Wszystkich Świętych samorządowcy z przedstawicielami Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, służb mundurowych i miejscowych szkół spotkali się, by oddać hołd poległym na ziemi pszczyńskiej - żołnierzom, powstańcom śląskim i harcerzom.

  • Ogólne

    Nowe biuro poselskie w Pszczynie

    Biuro poselskie Macieja Tomczykiewicza mieści się w Pszczynie przy ul. Piastowskiej 3/5. W tej samej kamienicy swoje pierwsze biuro prowadził ojciec pszczyńskiego posła, Tomasz Tomczykiewicz.

  • Zdrowie

    Śląscy samorządowcy chcą włączenia w prace nad reformą ochrony zdrowia

    W Pszczynie samorządowcy z regionu podpisali list intencyjny w sprawie współpracy w procesie transformacji i organizacji szpitalnictwa na terenie województwa. Efektem Forum samorządowego są także konkretne działania w postaci powołania zespołów roboczych i zwrócenie się do Ministerstwa Zdrowia o ich włącznie w prace nad reformą ochrony zdrowia.