Poznanie tajników dualnego systemu kształcenia w Niemczech - relacja z realizacji projektu w ramach programu Leonardo da Vinci
W dniach 20.10.2013 r. - 27.10.2013 r. dziesięciu nauczycieli przedmiotów zawodowych i nauczyciele obcego języka zawodowego Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 im. Generała Józefa Bema w Pszczynie uczestniczyło w wymianie doświadczeń w ramach programu Leonardo da Vinci.
Partnerem zagranicznym Beneficjenta była firma Vitalis mająca siedzibę w Schkeuditz, koło Lipska. Wyjazd poprzedzony był przygotowaniem językowym i kulturowym. Głównym celem projektu było poznanie przez polskich nauczycieli wzorcowego dualnego systemu kształcenia zawodowego w branży mechanicznej i określenie możliwości adaptacji jego elementów do krajowego systemu kształcenia.
W trakcie tygodniowego pobytu w Niemczech uczestnicy projektu zapoznawali się z instytucjami szkolącymi w Niemczech oraz stosowanymi przez nie metodami szkolenia uczniów, poszukiwali pozytywnych aspektów niemieckiego sposobu kształcenia oraz możliwości przeniesienia ich na grunt szkolnictwa polskiego, wymieniali doświadczenia z niemieckimi nauczycielami w zakresie systemów szkolnictwa zawodowego w Niemczech
i w Polsce, a także poznawali kulturę i historię Niemiec.
Jako, że organizacja goszcząca nauczycieli miała swoją siedzibę w pobliżu Lipska, większość odwiedzanych instytucji znajdowała się na terenie niniejszego miasta. Beneficjenci projektu odbyli wizyty techniczne w Saksońskiej Agencji Edukacji, zakładzie produkcyjnym BMW, Ponadzakładowym Centrum Kształcenia Zawodowego „ZAW“ należącej do Izby Przemysłowo-Handlowej w Lipsku, państwowym Centrum Szkolenia Zawodowego „BSZ7“, Centrum Kształcenia i Technologii Borsdorf, centrum kształcenia dla dzieci i młodzieży GaraGe, zakładzie konserwacji ekspresowych pociągów dalekobieżnych „ICE Werk Leipzig“, państwowym Centrum Szkolenia Zawodowego im. Karla Heine. Ponadto, w ramach projektu grupa nauczycieli poznawała kulturę i historię Niemiec udając się do Drezna i Berlina. Zwiedzanie połączone było z wizytami technicznymi w Szklanej Manufakturze Volkswagena w Dreźnie, w której produkowany jest luksusowy model tej marki - Phenon, centrum komunikacyjnym Volkswagena oraz centrum „Mercedes Welt am Salzufer“ w Berlinie.
Liczne wizyty techniczne w instytucjach szkolących w Niemczech pozwoliły zaobserwować jak duże znaczenie dla poziomu wykwalifikowania uczniów ma wyposażenie warsztatów w centrach szkolenia zawodowego. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż wszyscy niemieccy pracodawcy zrzeszeni są w izbach rzemieślniczych, przez co mają obowiązek uiszczania składek, z których doposażane są pracownie. Co więcej, pamiętając, że kształci się tam ich przyszłych pracowników, przekazują oni bezpłatnie centrom szkolenia najnowsze modele samochodów i silników, maszyny i urządzenia wykorzystywane w trakcie zajęć praktycznych. Wszystko to pozwala przygotować uczniów do pracy w najnowocześniejszych zakładach.
Dzięki dobrej organizacji pobytu, ciekawej tematyce zajęć, zaangażowaniu i kreatywności grupy możliwa była skuteczna wymiana doświadczeń w środowisku niemieckojęzycznym. Jej efektem jest wzrost kompetencji zawodowych i językowych uczestników, poprawa i zwiększenie jakości szkolnictwa zawodowego oferowanego przez naszą szkołę, co powinno odbić się pozytywnie na jej wizerunku w społeczeństwie lokalnym. Zakładamy, że poprzez zwiększenie doświadczenia zawodowego nauczycieli, związanego z poznaniem niemieckiego systemu dualnego, poprawi się jakość współpracy nauczycieli z pracodawcami związanymi ze szkołą poprzez uczniów.
Źródło: PZS nr 1