Komisja Bezpieczeństwa o przygotowaniach do zimy i oszustwach
Omówienie stanu bezpieczeństwa oraz przygotowanie służb do okresu zimowego - to główne tematy, którymi zajmowała się Komisja Bezpieczeństwa i Porządku na posiedzeniu 2 grudnia.
Do udziału w spotkaniu, które odbyło się pod przewodnictwem starosty pszczyńskiego Grzegorza Wanota, zostali zaproszeni szefowie i przedstawiciele powiatowych służb, inspekcji i straży: Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Powiatowej Policji, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Prokuratury Rejonowej, Powiatowego Zarządu Dróg oraz Starostwa Powiatowego w Pszczynie.
Bezpieczeństwo w powiecie
W pierwszej części spotkania przedstawiciele policji, straży pożarnej, nadzoru budowlanego i prokuratury przedstawili informacje o działalności swoich jednostek w okresie styczeń - listopad 2024 roku. Przedstawiciele służb podkreślali, że na ilość interwencji miała duży wpływ czerwcowa nawałnica i wrześniowa powódź.
Prokurator rejonowy w Pszczynie, Leonard Synowiec zaznaczył, że przestępczość przenosi się głównie do Internetu, gdzie bardzo popularne wciąż są oszustwa metodą na BLIK.
W ostatnim czasie na terenie powiatu pszczyńskiego doszło także do kradzieży metodą „na wnuczka”, gdzie 84-letnia kobieta straciła 700 tys. zł. Kobieta odebrała telefon, w którym poinformowano ją, że jej wnuczka spowodowała poważny wypadek drogowy i trzeba zapłacić określoną kwotę, aby uniknąć sankcji karnych, w tym aresztowania. Przedstawiciele służb zaznaczyli, że ważna jest profilaktyka, której głównym celem jest uświadomienie osób starszych przed grożącym im niebezpieczeństwem ze strony oszustów.
Przygotowania do zimy
W drugiej części obrad omówiono sprawy związane z przygotowaniem do sezonu zimowego. Temat zimowego utrzymania dróg powiatowych i wojewódzkich na naszym terenie przedstawił zastępca dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Pszczynie, Mariusz Farat. PZD realizuje zadania na drogach powiatowych na terenie wszystkich gmin, z kolei zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich zostało zlecone zewnętrznej firmie. Zgłoszenia należy kierować do dyżurnego PZD w Pszczynie pod nr. tel. 501 716 376 lub 32 212 80 68.
Środki na kampanię promującą noszenie odblasków
„Powiat Pszczyński - Bezpieczne Miejsce!” to kampania promująca bezpieczne poruszanie się pieszych i rowerzystów po drogach powiatu pszczyńskiego. Akcja realizowana jest od kilkunastu lat przez Powiat Pszczyński, a jej celem jest ograniczenie ilości zdarzeń drogowych z udziałem pieszych, m.in. poprzez zachęcanie do noszenia elementów odblaskowych. Powiat zakupił i przekazał mieszkańcom dziesiątki tysięcy elementów odblaskowych. Akcje skierowane były m.in. do seniorów, przedszkolaków, uczniów i pieszych. W tym roku kampanię nakierowano głównie na rowerzystów, poprzez zakup toreb rowerowych i rękawów na ramę rowerową. Komisja zaplanowała przeznaczenie środków na przyszłoroczne działania w ramach kampanii promującej noszenie odblasków.
Nie daj się oszukać „na wnuczka”
Oszuści wyłudzający pieniądze metodą „na wnuczka” to bezwzględni przestępcy, nie mający żadnych skrupułów, wykorzystujący różne zabiegi socjotechniczne oraz metody manipulacji w celu wyłudzenia od nas i naszych najbliższych pieniędzy stanowiących nieraz oszczędności całego życia. Za swój cel obierają najczęściej osoby w podeszłym wieku, którym trudniej zorientować się, że mają do czynienia z oszustem. Aby nie pozwolić przestępcom na wyłudzenie pieniędzy, warto zapoznać siebie i swoich najbliższych z podstawowymi informacjami na temat tego jak może działać oszust w metodzie „na wnuczka”.
Metoda „na wnuczka”- główne cechy:
- Przestępcy posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny osób pokrzywdzonych.
- Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrany numer telefonu.
- W niektórych przypadkach sprawcy typując swoje potencjalne ofiary, ustawiają się bezpośrednio za ofiarą w kolejce w urzędach i udając interesantów wychwytują potrzebne im dane osobowe.
- Sprawcy wykorzystują wszelkiego rodzaju zabiegi socjotechniczne, które pomagają im zdobyć zaufanie swoich potencjalnych ofiar, aby następnie osiągnąć korzyści majątkowe. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową
- W rozmowie „telefonista” prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne „legendy” .
Przykładowe "legendy":
- „na wypadek” - „telefonista” informuje, że spowodował wypadek samochodowy i pilnie potrzebuje pieniędzy na zapłacenie ofierze wypadku, aby uniknąć wezwania policji i rozprawy sądowej,
- „na zwrot długu znajomemu” - „telefonista” informuje, że zaciągnął u znajomego pożyczkę i w związku z nieszczęśliwym zdarzeniem tamtej osoby musi szybko zwrócić dług. Następnie po odbiór pieniędzy od oszukiwanej osoby przychodzi rzekomy znajomy, który potwierdza swoją ciężką sytuację finansową.
- „na zakup nieruchomości lub ruchomości” - „telefonista” informuje, że jest w trakcie dokonywania bardzo korzystnej transakcji np. u notariusza i pilnie potrzebuje brakującej kwoty na jej sfinalizowanie.
- „na maklera, inwestycje giełdowe” - „telefonista” mówi, że znajduje się w biurze maklerskim i pilnie potrzebuje pieniędzy na inwestycję giełdową, bo inaczej straci dużą sumę pieniędzy. Po odbiór gotówki wysyła kogoś podającego się za „maklera giełdowego”,
- „na porwanie” - rolę „telefonisty” pełni kobieta podająca się za córkę lub wnuczkę informując, że została porwana i musi zapłacić okup,
- Zdarza się, że „telefonista” nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki.
Ponadto przypominamy o podstawowych zasadach, które minimalizują ryzyko skutecznego dokonania oszustwa metodą „na wnuczka” na nasza szkodę.
Pamiętaj:
- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
- Najlepiej nie wpuszczaj potencjalnego oszusta do mieszkania. Nie masz obowiązku wpuszczać kogokolwiek do domu!
- Każda wizyta przedstawiciela gazowni czy elektrowni jest wcześniej zapowiadana. Podczas takiej kontroli zadbaj, aby wraz z Tobą w domu był ktoś zaufany.
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
- Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
- Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc finansową, w tym z zagranicy, grożą utratą pieniędzy.
- Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję (nr tel. 997 lub112)
(źródło: policja.gov.pl)
Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego