Powiat pszczyński - podstrona

Pomoc konsumentom

Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej

10 listopada wejdzie w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo Komunikacji Elektronicznej, która wprowadza regulacje mające poprawić sytuację konsumentów w relacjach z firmami telekomunikacyjnymi. Zmiany te obejmują kilka kluczowych obszarów, które podniosą jakość i transparentność usług telekomunikacyjnych.

Jakie zmiany wprowadzi nowa ustawa?

Zwrot środków z konta prepaid

Konsumenci, którzy korzystają z usług prepaid będą mogli odzyskać pozostałe środki na koncie, gdy przestaną korzystać z tych usług. To ułatwienie, które zwiększy ochronę praw użytkowników.

Proste warunki umowy i łatwe porównywanie ofert

Prawo zobowiązuje operatorów do tego, aby dostarczali konsumentom prostych i jasnych informacji o warunkach umowy, zanim ją podpiszą. Dzięki temu każdy użytkownik będzie mógł świadomie zdecydować, która oferta jest dla niego najlepsza. Konsumenci otrzymają bezpłatną porównywarkę ofert usług dostępu do internetu i telefonii.

Eliminacja wątpliwych opłat

Przepisy zakładają wdrożenie przejrzystych zasad naliczania opłat za dodatkowe usługi operatorów, co zmniejszy ryzyko ukrytych kosztów.

Ochrona przed nieuczciwymi sprzedawcami

Umowa o świadczenie usług komunikacji elektronicznej nie może być zawarta z dostawcą usług w gospodarstwie domowym poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta. Umowa ta zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa jest nieważna.

Advanced Mobile Location (AML)

Nowe prawo wprowadza usługę Advanced Mobile Location (AML), dzięki której będzie można przekazywać precyzyjne informacje o lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112 oraz inne trzycyfrowe numery alarmowe. Dane lokalizacyjne będą przekazywane służbom odpowiedzialnym za niesienie pomocy.

Wspólne ładowarki do urządzeń mobilnych

Nowe prawo wymaga, aby urządzenia były wyposażone w uniwersalne gniazdo USB typu C. Celem takiego rozwiązania jest zmniejszenie ilości produkowanych elektrośmieci, a także pozwoli konsumentom zaoszczędzić. Urządzenia będą sprzedawane z ładowarką lub bez niej, a specjalne etykiety poinformują, w jaki sposób poprawnie ładować dane urządzenie.

Migracja z sieci miedzianych na światłowodowe

Nowe przepisy premiują operatorów, którzy będą zastępować miedzianą infrastrukturę sieciami światłowodowymi. Przepisy te mają utrzymać zdrową konkurencję na rynku telekomunikacyjnym i chronić prawa obecnych użytkowników.

Wprowadzenie: Biuro Rzecznika Prasowego

Inne wiadomości

  • Pomoc konsumentom

    Czarny Piątek 2024. Kiedy jest Black Friday i na co zwrócić uwagę?

    Black Friday to ważny dzień dla wszystkich łowców okazji i tropicieli zniżek. W tym dniu sklepy prześcigają się w oferowaniu "niepowtarzalnych" okazji, a konsumenci polują na najlepsze ceny. Jednak za obietnicami gigantycznych promocji często kryją się nieuczciwe praktyki, na które warto uważać.

  • Pomoc konsumentom

    Forkon pomaga poszkodowanym przez powódź

    Forum Organizacji Konsumenckich Forkon - zrzeszenie największych i najbardziej doświadczonych organizacji konsumenckich w Polsce solidaryzując się z ofiarami wrześniowej powodzi włącza się w pomoc ofiarom kataklizmu, który nawiedził południowo-zachodni rejon naszego kraju.

  • Pomoc konsumentom

    Bezpieczeństwo w sieci - powódź

    Powódź i związana z nią sytuacja to czas zwiększonej aktywności cyberprzestępców, którzy wykorzystują socjotechnikę i manipulację. Oszuści przygotowują kampanie phishingowe, fałszywe zbiórki i reklamy w mediach społecznościowych promujące nieprawdziwe inwestycje.